Kip, zout, laurier, tijm

IMG_0658

“Men” zegt dat als je een kip pekelt voor het bereiden, de kip veel sappiger blijft. Ik maak eigenlijk nooit een hele kip, omdat hij vaak te droog wordt. Een coquelet  (een mannelijk piepkuiken*)) maak ik wel vaker want die blijft meestal wel sappig omdat hij korter gegaard wordt. Deze keer ben ik voor dubbele sappigheid gegaan en heb ik de coquelet gepekeld voor het braden.

Ik grilde de kip op de elektrische BBQ. Dat gaat heel goed. Kip op houtskool vind ik lastig omdat het moeilijker is om de temperatuur te beheersen en het risico op een “zwart-maar-niet-gare” kip groot is.

IMG_0646

1 liter water
3 verse laurierblaadjes (gedroogd kan natuurlijk ook, maar “investeer” in een plantje, het is zeker de moeite, in onze tuin-zonder-groene-vingers doet-ie het al 3 jaar)
3 knoflooktenen
wat takjes verse tijm
hele peperkorrels (ik gebruikte 4 seizoenenpeper omdat ik daar toevallig hele korrels van had)
100 gram grof zeezout
50 gram suiker
1 coquelet

Doe het water in een pannetje waar de coquelet precies in kan (de coquelet moet straks onder water komen te staan).
Kneus de laurierblaadjes. Snijd de knoflooktenen in grove stukken. Kneus de peperkorrels tussen 2 lepels.
Voeg alle kruiden samen met het zout en de suiker toe aan het water.
Breng aan de kook. Laat 5 minuten pruttelen.
Zet het vuur uit en laat afkoelen.

Leg de coquelet in de koude pekel en laat 6 uur marineren in de ijskast.

IMG_0649 IMG_0650

Haal de coquelet uit het vocht, spoel af en dep droog.
Snijd over de ruggengraat in de lengte in tweeën en bestrooi met zwarte peper en een klein beetje olie (om te voorkomen dat de kipjes aan het rooster plakken).

IMG_0652

Verwarm de BBQ en leg de kip er op. Ik twijfel dan altijd over wat beter is: eerst op de velkant of eerst op de andere kant?
Deze keer begonnen op de velkant op niet te hoge temperatuur. Zodra de kip loslaat van het gietijzer kan hij worden omgedraaid en dan is het een kwestie van regelmatig wenden en keren, hoewel ook daar de meningen over verdeeld zijn.

Op het einde heb ik de BBQ nog even goed opgestookt (lees: knop op max) om het vel een knapperig korstje te geven.

IMG_0653   IMG_0655  IMG_0658

De kip was prima, maar of hij nu écht malser dan anders was, durf ik niet te zeggen.

We aten er risotto met snijbonen bij. Lekkere combi.

IMG_0657 IMG_0659

*) Bij nader inzien blijkt er een heel scala aan namen te zijn voor het proces van kuiken tot kip. De mannelijke lijn gaat als volgt: poussin -> poulet -> coquelet -> coq. Zie hier voor meer info 😎 .
En dan heb je ook nog een poularde (kip die nog nooit een ei heeft gelegd) en een chapon (gecastreerde haan, die schijnen makkelijk vet te mesten te zijn).


Een reactie op “Kip, zout, laurier, tijm

  1. Op seriouseats kun je een interessant artikel vinden over de (on)zin van pekelen (brining) van een kalkoen/kip.
    Voor wat betreft het keren en temperatuur:
    – als je te weinig keert en/of temperatuur te hoog wordt het vel zwart voordat het van binnen gaar is
    – als je te vaak keert en/of te lage temperatuur is het van binnen gaar voordat het vel bruin is

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie